h

Warga 69

Monday, May 21, 2012

Ariel Sharon Koma 4 Tahun Bagai Mayat Hidup


Ariel Sharon (bantuan·maklumat) (bahasa Ibrani: אֲרִיאֵל שָׁר‏וֹן, juga digelar Arik אָרִיק) (lahir 27 Februari 1928) ialah seorang bekas Perdana Menteri dan pemimpin tentera Israel yang melihat kerjaya politiknya berakhir akibat diserang angin ahmar yang teruk pada awal tahun 2006.



Sharon berkhidmat sebagai Perdana Menteri dari bulan Mac 2001 hingga April 2006, namun kuasa-kuasa jawatannya dilaksanakan oleh pemangku Perdana Menteri Ehud Olmert berikutan angin ahmar Sharon pada 4 Januari 2006. Ketika itu, Sharon mula mengalami koma dan sehingga hari ini beliau masih belum sedar.



Ketika kerjayanya yang panjang, Sharon dipandang sebagai tokoh penuh kontroversi oleh banyak pihak di dalam dan luar Israel. Penyokongnya menyanjungnya sebagai pemimpin yang cuba memmulihkan keamanan tanpa mengorbankan kepentingan keselamatan Israel. Ramai warga Israel sedemikian menganggapnya sebagai wira perang yang membantu mempertahankan negara ini ketika detik paling getirnya. Sebilangan pembangkangnya telah cuba mendakwanya sebagai penjenayah perang kerana jenayah yang didakwa berkaitan pembunuhan ramai-ramai Sabra dan Shatila ketika Perang Lubnan 1982, yang mana Suruhanjaya Kahan mendapatinya bertanggungjawab secara 'tidak langsung' dan 'persendirian'. Sementara tiada seorang pun orang Israel yang melakukan pembunuhan itu, siasatan mendapati bahawa Sharon secara persendiriannya bertanggungjawab atas pembunuhan beramai-ramai akibat kelekaan dan terlebih keyakinan. Akibatnya, Sharon dilucutkan jawatan sebagai Menteri Pertahanan. Namun begitu, Sharon masih lagi merupakan tokoh penting dalam Parti Likud, serta memegang pelbagai jawatan kanan dalam jemaah menteri dan parti, lalu menjadi pemimpin parti pada tahun 1999 dan Perdana Menteri pada tahun 2001.



Ketika berkhidmat sebagai Perdana Menteri, dasar-dasar Sharon menyebabkan pertelingkahan di dalam Parti Likud, lalu Sharon sendiri meningglkan Likud untuk membentuk parti baru, Kadima. Beliau menjadi Perdana Menteri Israel pertama yang tidak bernaung di bawah Parti Buruh Israel atau Likud — kedua-dua parti inilah yang sering mendominasi politik Israel dalam sejarah. Parti baru yang ditubuhkan Sharon itu, dengan Olmert yang menampilkan diri sebagai pemimpinnya, memenangi bilangan kerusi terbanyak dalam Knesset pada pilihanraya 2006, dan sekarang merupakan sahabat campuran kanan dalam kerajaan Israel.



Bekas Perdana Menteri Israel ke 11 yang menjadi Jeneral semasa peristiwa Nakbah pada tahun 1948 yang membawa malapetaka kepada rakyat Palestin, Ariel Sharon kini koma (Persistent vegetative state) dah macam mumia Firaun. Aku ada koleksi gambar mumia Firaun ni, takut ada yang takut nak tengok.





11 comments:

  1. demi Allah demi Rasulullah
    TERKUTUK !!!
    MANUSIA TERKUTUK DIDUNIA "ARIEL SHARON" , Masuk lah ke neraka selama - lama nya!
    Amiinn

    ReplyDelete
  2. lovely jubbly fantastic thanks so much

    Visit my blog post accident claims

    ReplyDelete
  3. Introductions, like the river resistant pocket watch as well as
    their renowned pocket chronographs opened doors for that mounting company,
    but Tag Heuer's focus have also been more about creating a better chronograph, not constructing a brand. Michele watches celebrate contemporary fashion having a bit of romance of their craftsmanship, expertise and luxury. ©ritage Chronographe to don both a brand new diameter and dial.

    Here is my homepage :: http://www.niwawriters.net/wiki/ChrisshArmstronghr

    ReplyDelete
  4. You need to be a part of a contest for one of the finest blogs online.
    I will highly recommend this site!

    Also visit my web-site ... http://Sbwire.com/press-releases/ultra-hair-away-review-from-shavenomore-inhibit-hair-growth-permanently-important-information-205446.htm

    ReplyDelete
  5. Hello, Neat post. There's an issue together with your website in web explorer, could test this? IE still is the marketplace chief and a big element of other folks will omit your great writing because of this problem.

    my blog post - increasing women's libido after menopause

    ReplyDelete
  6. Good article. I absolutely appreciate this site.
    Keep writing!

    My weblog ... drop in libido

    ReplyDelete
  7. Great article! We are linking to this particularly great
    post on our website. Keep up the good writing.


    my blog post; make your Own Beats today

    ReplyDelete
  8. Simply wanted to assert we really liked the internet site.
    You have got really place a whole lot of time into your posts
    and it is truly just awesome!

    Here is my page :: make money online for free

    ReplyDelete
  9. Every weekend i used to pay a quick visit this web page, for the reason that i want enjoyment, since this this web page conations in fact nice funny information too.


    Have a look at my web site; http://www.sbwire.com/press-releases/customized-fat-loss-Reviews-the-truth-fast-fat-Burner-designed-for-every-type-of-body-243651.htm

    ReplyDelete
  10. Acne is truly serious issue to whole lot of an americans these days.
    That is definitely why we become like we have to do something
    about it...thanks

    Here is my blog post; acne and aging

    ReplyDelete
  11. For most recent information you have to pay a quick
    visit web and on the web I found this website as a
    finest website for hottest updates.

    my web-site http://www.sbwire.com/press-releases/somanabolic-muscle-maximizer-review-important-information-factors-in-nutrition-to-build-lean-muscles-247681.
    htm (http://www.muve3d.net)

    ReplyDelete