h

Warga 69

Sunday, May 20, 2012

Cacing 3kg Dalam Perut Kanak-Kanak


Cerita nie berlaku tahun lepas (27/4/10),kejadian nie boleh dikatakan heboh satu indonesia.seorang kanak-kanak berumur dalam lingkungan 10 tahun mengadu kepada ayahnya bahawa beliau tidak boleh membuang air besar selama 4 hari.Pada ketika itu perut kanak-kanak ini susah kelihatan besar dan kembung,dengan segara ibubapanya menghantar kanak-kanak itu ke hospital.Doctor mensyaki dalam perut kanak itu mempunyai cacing gelang,setelah di timbang hampir 3 kg cacing didalam perut kanak tersebut

Macam mana nak bukti ke ? kalau nak

Jom Baca Lagi


Pelik? nak tahu ka macam mana boleh terjadi ?

Sesiapa yang memegang tanah yang mempunyai telur Ascaris dan tidak mencuci tangan sebelum makan, akan terkena penyakit ini. Hanya dalam 21 hari, telur Ascaris akan matang.

Telur akan masuk ke salam saluran pencernaan dan akan menjadi larva pada usus manusia. Seterusnya menembus masuk ke pembulu darah. Kemudiannya akan beredar mengikut sistem peredaran seperti hati, jantung dan paru-paru. Pembiakan cacing ini akan terus berkembang di dalam usus manusia. Oleh itu jaga anak anda ketika bermain di pasir.




16 comments:

  1. hidup lagi tak budak ni?.. ish...ngeri3..

    ReplyDelete
  2. ngerinye..pengajaran utk semua

    ReplyDelete
  3. wou!! takot i bile tgk! dem3!!!

    ReplyDelete
  4. uuu..macam mee goreng aje aku tengok..ha..lain kali basuh tangan sebelum makan atau minum!!!!

    ReplyDelete
  5. kesian budak tu.. jadi jangan ambil ringan hal basuh tangan.. seeloknya dengan sabun..

    ReplyDelete
  6. atuk die dahsyatnyohh laaaaaa takut nyeeeee eeee ngeri!!

    ReplyDelete
  7. banyaknya cacing tu.dah macam spaghetti pun ada

    ReplyDelete
  8. mohon copy cerita ya..

    kredit tuk kamu..eiii..ngerinya

    ReplyDelete
  9. alief ada tgok video dia ni...mmg best je tgok dia keluarkan cacing tu..makin bersemangat alief nak jadi doctr..nak selamatkan org sakit..sbb skrg alief study medic..insyaALllah 3 tahun lagi jadi doctr..huu..

    ReplyDelete
  10. guess what?
    aku tengok cacing2 tu dah macam spagethi!
    hahaha, ini mungkin impak daripada kelaparan di waktu hujan kot..
    huhuhu

    ReplyDelete
  11. bolehnye sampai 3kg dalam perut...mesti dah lama sampai beranak-pinak..

    ReplyDelete
  12. hohoho..cacing 2 mcm spagetti je..xnk mkn spagetti lg lps ni..

    ReplyDelete
  13. aq tengk cacing tu macam spaigeti pulak

    ReplyDelete